Khamis, 11 Februari 2010

MOMMY,MAMA.MAK,IBU,BONDA,UMMI TAHUKAH ANDA???

Salam...bismillahhirahmannirrahim..(ewah..ada perubahan tak?) ermm kali ni aku nk citer tentang penyusuan badan la..kaum2 pompuan yg sama status macam aku ni,aku percaya mesti ada pengalaman masing2..tp sekarang aku nk citer pengalaman aku sendiri sebagai mommy yang menyusukn kedua dua ank aku sehingga mereka genap 2 tahun..x caya ek? yer la aku suka berangan byk..konon2 hot mommy la.. HOT MOMMY KER?..heheheh jgn marah yer kepada semua pembaca..haa??? apa?? anda setuju saya digelar begitu? yaallahhh terima kasih  sgt2,aku hargai pujian korg semua(uwekk sendiri mau muntah plk,sal aku poyo plk ni?)..laaa..yg ni kenapa plk? owh..ok ok..x layak ek? ermm xper kuterima segala kritikkan..sesungguhnyer daku teramatla sedar bahawa tiada sesiapa didunia ini dilahirkn SEMPURNA..jom mula kn..begini ceritanyer..aku ni boleh dikategorikan wanita/mommy bertuah lah..sbb aku mmg tersgtlah byk susu..korg bayangkn,semasa aku mengandung ank yg sulung..apabila kandungan aku mencecah ke 5 bln setengah susu aku mulai keluar..mcm biasalakan..mengandung 1st..sure la aku pelik..setahu aku bila da melahirkan(ayat kena sopan skit) baru la susu mulai keluarkn? betul x? kwn2(semua para2 ibu ler) aku jd confius..selepas tu org pertama aku luahkn perasaan hairan aku ni ialah sapa lg..adoiyaiii..laki akula..korg tau apa dier ckp? aku dah la confius..dier blh wt lawak plk...dier jawab cmni ''haa?? abis cmner tu? nanti time beranak susu tu abis plk?'' adusss! ku tepuk dahi ku sendiri..alahai..pd aku lawak la..tp aku geram sebenarnyer..aku dh la hairan..dier jawab muka selamba jer..maybe dier pun confius la kn..dier lg la x tau...lelaki la katakn..dier cadangkn supaya aku call tanya mk aku la..suruh bertanyerkn kenapa jd begitu begini sumerlah...dipendekkn cerita lega rasanyer setelah dgr sumer celoteh mk aku...mk ckp,aku ni sama mcm dier..jenis banyak susu..kira sama la pengalaman dier n aku..fuhhhh....selamat ku rasa diri ini..ku igt aku ni lain dr yg lain la kn..sbb aku rasa x sumer org merasa mcm aku kot...ermm di pendekkan cerita lagi(berapa byk dipendekkan daaa)..aku telah selamat melahirkan seorg baby gurl yg kunamakn REESA QISTINA..ermm huhuh nk tau apa terjadi?? selepas selamat sumer..aku diletakn dlm wad la..doc terus jer hulur baby aku tu,dier ckp bg baby awak susu..aku pun sambut la baby aku dgn tidak berdaya sbb hilang tenaga semasa bertarung nyawa nk melahirkn ankku kedunia sebentar tadi..tetapi dgn serta merta penat lelah td kulupakn kerana terlalu excited nk bg ank ku susu aku..yer rr dgn bangga nyer susu aku kan banyak..bila aku hulur jer breast aku ni kemulut ank aku..dgn sepantas kilat dier cuba menghisap..pandai kan? mmg lumrah alam makhluk ciptaan tuhan..sudah tertulis sebegitu rupa..yer rr baby tu..x tau apa pun..9bln duk dlm perutkn..keluar2 jer kedunia,tetiba reti plk cara2 nk menghisap..ermmm.tp..tp..riang aku bertukar sedih secara automatiknyer..teringat terus kata2 laki aku yg susu aku habis bila melahirkan  nanti..tau apa? feeling aku terus tersentak apabila dengan tiba2 babyku menangis dgn kuat campur tak puas hati kot..huhuh susu aku x kuar pulak time tu?? YA ALLAH...haru biru gk la masa tu fenin terus aku yg da sememangnyer layan blur campur penat x abis lg td...dtgla plk nurse dgn segera tgk apa yg terjadi kat baby aku..nurse tu tanyer knp ni? aku ckp la..susu x kuar..nurse tu buat muka rilex jer..dier ckp ermm xper.memula mmg mcm tu..u kena urut selalu breast u tu..bg urat2 sumer x tegang..senang susu keluar..dlm hati aku a'eklah nurse ni?..ku bantai kang...korg pelik eh? kenapa aku nk bantai? hahah yer rr aku terlupa pulak..dier mana tau susu aku dah kuar awal dr aku ngandung 5bln lg..doc jer tau..dah doc yg check aku tiap2 bln kn..sudah pasti la aku cerita sumer kt dier.ermm nurse tu ckp xper..u try urut dulu..ank u biar i bg susu formula dulu..sedih siot..sian aku...igtkn dpt la tgk ank aku menyusu untuk pertama kalinyer..alih2 x keluar pulak dh..dugaan allah..nk tgk sejauh mana sabarnyer aku n kebijaksanaan aku menguruskn ank pertamaku setelah aku bergelar seorang ''IBU''.keesokan harinyer aku dah boleh balik kerumah..ermm masa untuk menjalani pantang la plk..aku berpantang kt umah mk aku la..xkkn kt umah aku kot..setelah smpi rumah mk aku tu..aku cerita la kt mk aku apa yg telah berlaku..mk aku ckp xper..susu x kuar sbb terhenti sekejap kerana urat2 aku menegang semasa proses melahirkn smlm..lebih kurang cm gitu la ayat mk aku.mk aku ckp ermm..nanti mk bg ayaq nasik(mk aku org utara) ermm aku ikut jer..sbb still x daya g..yer rr penat darah byk hilang..biasalah pompuan baru lepas bersalin..normal la mcm tu kan..point aku up cerita ni?? sbb ni la..sekiranyer anda kaum2 ibu yg mempunyai masalah susu tak kuar mcm aku untuk pertama kalinyer melahirkan ank.x kisahlah ank ke2 ker.. ke3 ker..keberapajerlah..ermm ni petuanyer..kata mk aku,air nasi ni khasiatnyer sama mcm susu badan..sudah semestinyerlah susu badan lg hebat.ni kira paling hampirla..masa korg tanak nasi tu,lebihkan air dier sikit..masak nasi mcm biasa..bila air nasi tu dh mendidih dan hampir pekat cedok air nasi tu sedikit ltk dlm botol susu..ermm campurkan n madu sikit..kenapa kena campur?? sbb kata mk aku susu badan rasa dier manis.xder la manis sgt kata mk..cuma mmg ia rasa manis la skit..skit jer rr..sbb tu mk aku campur madu sikit.ermm selepas itu goncang la botol susu tu mcm biasa..biar air nasi tu suam skit..baru la korg bg baby korg minum..itu saja..sekian...apa  hasilnyer? laa hasilnyer baby korg xder la meragam,menangis bagai..sbb kenyang kan..lg 1 bonus..baby korg akan tembam n semangat waja hahahah..eh eh aku serius..mmg akan semangat..baby semangat kn comel..bila susu korg dh kuar normal mcm biasa,terusla bg susu korg tu..korg pun akan cepat susut badan yg dah kembang akibat mengandung 9bln kn..serius aku ckp..bdn akan cepat susut..aku xnk contoh org lain..contoh aku jer..berat badan aku still sama mcm aku ank dara dulu..sbb menyusu badan la rahsianyer..rahim pun akan cepat kecut..itu pada siapa yg melahirkan normal la..operate aku tak tau..coz aku xdo pengalaman operate g..kedua dua ank aku,aku lahirkn normal ikut pintu x ikut tingkap hihih..ok aku harap petua ni berguna la kepada ibu2 yg mempunyai problem susu x kuar kn..bkn xder susu tau..ada..cuma urat tu masih tegang..mcm tersekat la nk kuar kot..aku hari ke 3 dah blh susukn ank aku normal mcm yg aku impikan sehinggalah ank aku berusia genap 2thn aku stop susu badan..begitu juga dgn ank kedua..ni la dier ank2 aku yg bertuah dpt menyusu badan full sampai 2thn..REESA QISTINA n REESA QAISARA..harap info ni berguna..SALAM... babai....

1 ulasan:

dessy berkata...

sesungguhnye..kau lah makhluk tuhan di muka bumi allah yg bertuah..(ecehh pinjam ayat ko jap)..dgn sempurna nyer menjalankn tanggungjawab sbgai seorg ibu..