Khamis, 11 Februari 2010

AISKRIM GORENG PANASSS PANASSSS

assalammualaikum....hermm x pernah2kn? korg mesti nk ckp cmtu? korg?? iskk xder la semua yg baca blog aku ni fikir aku cmtu..ada la diantaranyer KOT? korg faham x intro aku ni? hurmmm  lmbt tul la..kn aku bg salam td..x pernah2kn.. dh bpe entri aku up xder pun salam kn..yg ni lk tetiba..heheeh..tu la x reti2 nk ringankn mulut menyebut benda yg diwajibkn dlm islam untuk memulakn sesuatu perkara selain Bismillahhirahhmannirahim(aku tuju kt diri aku sendiri daa)
 orite..jom start..kali ni aku nk share resepi la..klu ada yg sama tu maybe kebetulan la..nama pun masak memasak..blk2 bahan yg sama jer..kang aku poyo ckp aku create org ckp aku riak n copy paste plk.
ni xdo copy paste ok..ini dr naluriku sendiri n rasa dr tekakku huhu..ermm korg pernah mkn AISKRIM GORENG X? apa da soalan aku ni kn..mesti la pernah kn? kt kedai mamak bersepah mknan tu..tggl oder jer.ni aku tanyer korg pernah ker mkn hasil buatan sendiri?? aaaa sapa pernah angkat kaki..hihih xder la memain jer..eh eh? sorry ok..aku tau la korg x bodoh nk g angkat kaki semata2 sal ni plk kn rileks jgn sentap2..ayoo merapu aku kn..ckp nk start..x start2 pun..ok kali ni betul2..senang jer wt dier..klu oder kt mamak stall pun xder rr mahal sgt..tp g baloi buat sendiri..apa yg korg byr tuk sepiring tu,cukup tuk beli bahan2 wt aiskrim goreng ni tau.ermm bahan2 nyer ialah korg hanya perlukn roti yg wt sandwich tu..apa2 brand pun tarak hai punya janji roti.bahan lain telur,aiskrim paper brand pun balun janji aiskrim sama la cm roti td n tepung jagung.aku ada 2 cara sebenarnyer..aku citer yg 1 st dulu lah eh? ermm pastikan aiskrim tu betul sejuk n beku.ambil 2 keping roti td,korg gelek dgn penggelek tepung tu sampai leper n padat..buat kepada 2-2 keping roti td.selepas itu korag ambil 1 scoop aiskrim,ltkn ke atas roti yg telah siap digelekn sehingga leper td dan sekeping lg korg tangkupkn diatas aiskrim tu jgk.seterusnyer tampal kn keliling roti td dgn bancuhan tepung jagung yg termasuk dlm bhn2 nk buat aiskrim grg ni .potong la roti td ngam2 dgn 1 scoop aiskrim tu..atau pun korg blh guna acuan telur utk tekap aiskrim td supaya jd ngam dgn roti tu,dan roti tu akan terpotong cantik jer.pastu baru la lekatkn n tepung jagung pd keliling aiskrim korg td..mana2 la..ikut la kreativiti korg..janji roti tu x terburai aiskrim tu x meleleh kuar.selepas itu balutkn aiskrim korg tu dgn plastik wrap.setelah itu simpan ke dlm peti sejuk selama 2 3 jam..lg lama lg bagus..ermm setelah siap dibekukan,kuarkn dr peti sejuk n celupkn kedlm telur yg telah siap dipukul td,serta merta grg dlm mnyk yg sgt panas..bkn suam2 ok..makesure mnyk tu panas..sbb kita x akan goreng lama2kang cair lk aiskrim tu.grg sehingga roti tu nmpk kekuningan,angkat terus dan toskn mnyk nyer n hidang..nk g sedap topped kn dgn krim coklat or strawberry.klu korg xnk sudah..mkn cmtu pun da sodap..tu style..yg ni style no 2 plk..yg ni pun sama jer sedap dier..beza dier..ambil 1 scoop aiskrim terus celup dlm telur dan seterusnyer korg golekkn aiskrim td keatas emping jagung yg siap dihancurkn atau dikisar(conrflakes) blh juga klu korg nk tukar emping jagung ni ker biskut..hancurkn biskut sama seperti emping jagung td..ermm cm aku ckp td la..ikut tekak korglh kn..kreativiti masing2..benda kite nk mkn..kita mesti tau cmner nk bg sedap..proses sama gk cm style 1st td..wrap n simpan dlm peti sejuk..sama jer..tp yg ni terus goreng je.xde celup dlm telur dh.nk mkn bila2 ikut suka waktu korglh...mcm aku,aku xder ikut time.tp ikut mood..hahahha..klu aku rasa tekak aku n ank2 aku nk mkn..baru aku buat.aku ni mmg suka REKA2 resepi..sbb aku kn x keje..duk umah jer..tekak pun ngader2 rr...nk mkn tu lah ini lah..so aku cuba la try buat..ermm alhamdulillah jd...yg PENTING.... cuba...x cuba x tau kn...klu x cuba mana kita nk tau kita mampu buat ker x..ermm sedap seh...try tau...pasti tidak mengecewakn anda..hihih ok la nanti aku up g resepi lain..dah syuhhh syuhhh! g try buat yg ni dulu...babaiii..salam...

Tiada ulasan: